Tietomaa

Tietomaan akvaarion hoitovuorot

Huollon ajankohtaa suunnitellessa, kannattaa aina varmistaa, että paikka on auki.
Etenkin näin korona-aikana on hyvä sopia käynti etukäteen, jotta välttyy turhalta edestakaisin liikuskelulta, sillä tietomaa ei ole ihan normi aikataulujen mukaisesti auki.

Ilmoitetaan FB-ryhmässä mille päivälle huolto on suoritettu. Mikäli huollon ajankohta kellonaikoineen on jo ennalta tiedossa, se voidaan laittaa näkyviin, jotta mahdolliset uudet innokkaat voisivat myös tulla oppimaan kuinka huolto suoritetaan.

Huollot, huoltotoimenpiteet ja hälytyskäynnit tulee kirjata paikalla olevaan huoltomuistioon.

HOX!
Sisäsuodattimet on puhdistettava kunnolla, siinä ei tarvi ajatella bakujen säästelyä, sillä Hulkin sisällä riittää bakuja 100% varmuudella ja bakuja elää akvaariossa kaikilla mahdollisilla pinnoilla.

Huoltoja on kaksi kappaletta kuukaudelle ja ne tulee ajoittaa niin että huoltojen väli pysyy vakiona. Kuukauden huoltojen suorituksen jälkeen on mahdollisuus lunastaa seuralta 40€ arvoinen lahjakortti Muskettiin tai Aquatalliin tai halutessaan voi ottaa myös kalanruokana seuran varastosta tuon palkkion.

Tietomaa, Nahkatehtaankatu 6, 90100 Oulu, +358503166489

Huollon yhteydessä huomioitavaa
KansilasitPuhdista kansilasit huolella koska valot ovat kansilasien päällä.
SisäsuodattimetSisäsuodattimien kiinnitys kannattaa varmistaa jotta eivät pääse putoamaan huoltovälin aikana pohjalle tai kääntymään niin että kastelevat kansilaseja.
Ulkosuodatin
HULK
Hulkkia ei tarvitse avata turhaan koska sen suodatusteho on valtava eikä se tukkeudu liiasta tavarasta kovinkaan pian.
Hulkin imuputkessa esisuodatus patruuna joka on jokaisen huollon yhteydessä puhdistettava huolella, tämä rajoittaa imuputken tukkeutumista ja samalla estää ettei hulkki itsessään tukkeudu liian nopeasti vaan toimii bakupankkina ja bakusuodattimena altaalle.
TaustaJokaisella huoltokerralla kannattaa hieman koettaa kurkistella taustan taakse sen mitä sinne nyt voi yleensä nähdä. Ajatuksena havaita millaista elämää siellä kulloinkin on ja onko tarpeen tehdä asialle jotain.
Taustan taakse pääsee pienempiä kaloja jotka voivat siellä hyvin ja pääsevät myös sieltä pois halutessaan joten niiden liikkeistä ei tarvitse olla huolissaan.
KalatSeurataan kalojen kuntoa käyntien yhteydessä jotta havaitaan mikäli asiassa ilmenee jotain hälyyttävää.
Liikaruokinnan huomaa huollon yhteydessä helposti siitä kun suodattimiin/altaan pohjalle kertyy ruokajäännöstä jolloin kannattaa mainita asiasta jottei aiheuteta liiallista ravinnekuormaa ja myöhemmässä vaiheessa rajua ammoniakki piikkiä altaaseen joka bakteereiden vaikutuksesta muuttuu pian nitriitti piikiksi.
Näkymä edestä 17.8.2020 huollon jälkeen…
Harmi kun ympäristössä todella paljon valoa joka aiheuttaa heijastuksia, niin ei saa kunnollista kuvaa.