Vieraslajilainsäädäntöä

Myytäväksi sallitut akvaariokasvit / Ajantasainen vieraslajeja koskeva lainsäädäntö

Hyvät akvaarioyhdistykset, -harrastajat ja –kauppiaat sekä muut akvaariokasvien käyttöön tai myyntiin liittyvät toimijat, Vieraslajilainsäädäntöä niin kansallisesti kuin EU:n osalta on täydennetty kesäkuun 2019 aikana. EU:n vieraslajilainsäädännön alla kiellettiin kaksi uutta vesikasvia
Brasilianvesiasteri, Gymnocoronis spilanthoides
Poimukellussaniainen, Salvinia molesta
Kansalliseen (kiellettyjen lajien) vieraslajiluetteloon lisättiin vesikasvi
Kanadanvesirutto, Elodea canadensis

Maa- ja metsätalousministeriön tiedotteessa 18.6.2019 erittäin valitettavasti mainittiin EU:n vieraslajiluettelon yhteydessä myös intianvesitähdikki, Hygrophila polysperma, mikä on kuitenkin edelleen sallittu, esimerkiksi akvaariossa pidettävänä lajina. Maa- ja metsätalousministeriö on tästä virheestä sekä sen aiheuttamasta mahdollisesta hämmennyksestä erittäin pahoillaan.

Maa- ja metsätalousministeriön tiedote on nyt korjattu, ja oikea tiedote löytyy mm. ministeriön sivustolta https://mmm.fi/…/eu-n-vieraslajiluetteloon-lisattiin-jallee…

Liitteenä lisäksi tiedoksi jo kesäkuussa ELY-keskuksesta lähteneet ilmoitukset erikseen akvaarioharrastajayhdistyksille sekä lemmikkikaupoille. Lähetämme ilmoitukset tässä varmuuden vuoksi uudestaan kaikille, ja varsinkin tiedoksi niille tahoille, jotka eivät ole mahdollisesti näitä ilmoituksia aikaisemmin saaneet. Näissä ilmoituksissa on oikea ajantasainen tieto vieraslajilainsäädännön tilanteesta sisältäen lajit, jotka eivät ole enää sallittuja akvaariokasveina.

Vielä kerran tästä virheestä pahoitellen,
aurinkoista ja oikein hyvää kesää toivottaen,
ystävällisin terveisin,
Johanna Niemivuo-Lahti