Etäkokoukset korona-aikana

Hei seuran jäsen.

Kuten tiedämme, niin koronarajoitukset ja yleensä muutenkin tuo korona haittaa hieman meidän kokoontumisia.

Kokouksista on ilmoitukset seuran nettisivulla ja facebook ryhmässä.

Liity kokoukseen tietokoneellasi tai mobiilisovelluksella. Voit ladata Teams-ilmaisversion jonka kanssa osallistuminen on todella helppoa.

Vinkkejä jo ennakkoon etäkokouksiin.

Ladatkaa tuo Microsoft Teams ilmainen sovellus tietokoneelle tai kännykkään. Se ilmaisversio riittää ihan hyvin osallistumiseen ja jopa tuollaisten pienten kokousten järjestämiseen.

Jotta kaikki toimisi moitteetta niin kokouksen aikana kun kuunnellaan, suljetaan oma mikrofoni ja kamera ohjelmasta ja ne laitetaan päälle kun saa puheenvuoron.

Puheenvuoron saa ohjelmassa olevalla viittaus toiminnolla, jolloin puheenjohtaja näkee kun joku viittaa ja hän antaa puheenvuoron viittaajille vuorollaan.

Äänestyksissä myös tuo viittaustoiminto toimii samoin kuin kokouksissa kun viittaamalla äänestetään.

Tietokoneella osallistuttaessa saa laajemman näkymän ja silloin on helpompi myös seurata kokousta (suositeltu vaihtoehto).

Toki tämä Teams on tullut monessa perheessä tutuksi jo alkaen keväästä 2020, kun opiskelijat olivat etäkoulussa ja aika monen oppilaitoksen opetus tapahtui Teamsin välityksellä, koska se on kuiten ilmainen ja suhteellisen kevyt ohjelmisto.

Mikrofonin ja kuulokkeiden toimintaa voi testata ennen varsinaisen kokouksen alkamista Teamsin testipuhelu-toiminnalla kohdasta Asetukset (löytyy ylälaidasta oman kuvakkeen alta) -> Laitteet -> Soita äänipuhelu. Kuuntele ohjeet, puhu pieni pätkä jotain, ja kuulet sanomasi asiat takaisin.

Pro tip: nuo ääniasetukset on hyvä testata jo hyvissä ajoin ennen liittymistä, jos ei ole jo entuudestaan esim etätyön myötä varmuutta siitä että vehkeet toimii niinku pitää. Ehtii vielä korjata asian jos sille on tarvetta!

P.S. nyt ei ole matkan pituus varmaankaan se suurin rajoittava tekijä osallistua seuran kokouksiin, vaikka jäseniä on aika laajalla alueella.